Witajcie. Dzisiejszy post będzie trochę inny niż zazwyczaj. Stworzyłam dwie strony w moim art żurnalu z użyciem mgiełek jako jedynych kolorowych mediów. Chcę Was przeprowadzić przez cały proces twórczy opowiadając przy okazji o różnych sposobach użycia mgiełek. Niektóre z nich są oczywiste i na pewno je znacie a niektóre mogą być dla Was nowością. No to zaczynamy :)
Hello. Today will be something a little bit different than usual.
I created two pages in my art journal using mostly mists as a colorful medium. I will walk You through that process telling You about ways You can use Your mists. Some of them are obvious and some might be new for You. So let's start :)
Hello. Today will be something a little bit different than usual.
I created two pages in my art journal using mostly mists as a colorful medium. I will walk You through that process telling You about ways You can use Your mists. Some of them are obvious and some might be new for You. So let's start :)
Najpierw opowiem Wam jak przygotowałam swój Art żurnal. To taki ręcznie robiony żurnal, który był prezentem od mojej koleżanki Kasi. Kasia użyła zwykłego, dosyć grubego papieru, żeby stworzyć poszczególne strony. Może on znieść trochę wilgoci ale nie jest to papier do akwareli więc muszę być ostrożna przy nakładaniu mocno rozrzedzonych mediów.
First I must say You what I did with my journal. It's a hand made journal, that was a gift from my friend Kasia. She used regular thick paper to create the pages. They can handle a little bit of moisture but they are not a watercolor paper bo I have to be careful, because with too much liquid they will just fall apart.
First I must say You what I did with my journal. It's a hand made journal, that was a gift from my friend Kasia. She used regular thick paper to create the pages. They can handle a little bit of moisture but they are not a watercolor paper bo I have to be careful, because with too much liquid they will just fall apart.
Chcę Wam pokazać różnicę w aplikowaniy mgiełem na powierzchnie zagruntowane i na czysty papier. Lewa strona mojego żurnala to właśnie czysty papier a prawą pokryłam cieniutką warstwą gesso.
I wanted to show You the difference with applying and using mist on two surfaces: one is just a regular paper (the page on the left side) and the second one is a paper with a thin layer of gesso (the page on the right side).
I wanted to show You the difference with applying and using mist on two surfaces: one is just a regular paper (the page on the left side) and the second one is a paper with a thin layer of gesso (the page on the right side).
1. Pryskaj nimi.
Spray with them.
Spray with them.
Tak, to najbardziej oczywisty sposób wykorzystania mgoełek. W końcu do tego zostały stworzone, nie? Możecie psikać na papier leżący płasko na stole. Wtedy otrzymacie okrągły kształt "psiku" z pigmentem bardziej skoncentrowanym w środku i jaśniejszą obwódką. Możecie też ustawić papier pionowo i dopiero wtedy nanieść mgiełkę. Dzięki temu uzyskacie ciekawe zacieki zanim mgiełka wsiąknie w papier. Od tego kroku postanowiłam zacząć moje strony. Obie spryskałam trzymając papier pionowo, dzięki czemu postały zacieki. Zauważcie, że gesso na niebieskiej stronie sprawiło, że mgiełka ma dużo mniej intensywny kolor. Ta sama mgiełka nałożona na papier będzie miała dużo intensywniejszą barwę. Mgiełka na gesso potrzebuje też więcej czasu na wyschnięcie.
Yes, this is the most obvious way to use mists. After all they were created for this purpose. You can spray on the page lying flat on the desk. they You will receive the circular shape of color with lighter edges. But You can also spray on paper that is holded verticaly. You will acheive nice, long paths of color. And this is what I decided to do with my pages. Notice that the one with the blue mist is covered with gesso. It changes the intensity of color. Mists applied on gesso are drying lighter shade of color than applied on the paper. Mists on gesso also need more time to dry.
Yes, this is the most obvious way to use mists. After all they were created for this purpose. You can spray on the page lying flat on the desk. they You will receive the circular shape of color with lighter edges. But You can also spray on paper that is holded verticaly. You will acheive nice, long paths of color. And this is what I decided to do with my pages. Notice that the one with the blue mist is covered with gesso. It changes the intensity of color. Mists applied on gesso are drying lighter shade of color than applied on the paper. Mists on gesso also need more time to dry.
2. Użyj maski
Use stencil.
Use stencil.
Maski, zwane inaczej szablonami to elementy, dzięki którym możecie znacznie poszerzyć swój mgiełkowy warsztat. Możesz wybierać spośród mnogości wzorów i rozmiarów. Po prostu połóż szablon na swojej stronie i pryskaj przez niego. To właśnie zrobiłam na czerwonej stronie. Brudny w mgiełce szablon możecie też wykorzystać jako negatyw i po prostu odbić go jak stempel. To właśnie zrobiłam na niebieskiej stronie. Efekt jest bardziej nieprzewidywalny i bałaganiarski ale na pewno ciekawy. Do tego typu eksperymentów najlepiej nadają się maski o drobnych wzorach z cienkimi liniami.
Stencils are one of the fun ways You can spread Your misting process. Just choose from the variety of shapes and spray through them. It's really simple. It's what I did on the red side. You can also use negative and stamp with Your stencil. This is what I did on the blue side. The effect will be more inpredictable and the shapes won't look as sharp as the one that was sprayed through the stencil. But sometimes is the effect You like better. Notice that not all stencils will look good with stamping. The best effects You can achieve with small patterns with thin stencil lines.
Stencils are one of the fun ways You can spread Your misting process. Just choose from the variety of shapes and spray through them. It's really simple. It's what I did on the red side. You can also use negative and stamp with Your stencil. This is what I did on the blue side. The effect will be more inpredictable and the shapes won't look as sharp as the one that was sprayed through the stencil. But sometimes is the effect You like better. Notice that not all stencils will look good with stamping. The best effects You can achieve with small patterns with thin stencil lines.
3. Maluj mgiełkami.
Paint with them.
Paint with them.
Tak, możesz użyć swoich mgiełek jak wodnych farb typu akwarele czy ekoliny. Coloration Sprays od Art Anthology nie mają w sobie perłowego pyłku więc wyglądają jak typowe farby po nałożeniu. Jeśli jednak posiadacie tylko perłowe mgiełki - ciągle możecie ich użyć. Po prostu Wasz obrazek będzie migotał na pewłowo po wyschnięciu. To też może dać niesamowity efekt. Po prostu weź kawałek papieru do akwareli, nalej kilka kropli mgiełki na paletę lub bloczek akrylowy, weź pędzle i maluj. Kolory możesz ze sobą mieszać tworząc inne, bardziej dopasowane odcienie. Ja narysowałam twarz. Najpierw przy pomocy ołówka a następnie podkreśliłam kontury używając wodoodpornego tuszu kreślarskiego i stalówki. Pamiętajcie by pozwolić tuszowi dobrze wyschnąć zanim użyjecie farb. Jeśli nie macie tuszu i stalówki, możecie użyć wodoodpornych pisaków.
Yes. You can use Your mists as a watercolor paints. Coloration Sprays from Art Anthology don't contain the shimmering powder so they look really like a paints. But if You have sparkling mists only, You can still use them this way. You will just have a sprakling image in the end. Just take a piece of watercolor paper, add few drops of mists into the plastic palette, take brush and paint. You can mix colors to get right shades. I draw a face on my piece of watercolor paper. I wanted to add contours too so I took black indian ink, pen nib and just sketch the lines. Remember to let the ink dry before You use Your mists. Indian ink is waterproof after it's dry. If You don't have indian ink and a pen nib, You can also use some water proof marker.
Yes. You can use Your mists as a watercolor paints. Coloration Sprays from Art Anthology don't contain the shimmering powder so they look really like a paints. But if You have sparkling mists only, You can still use them this way. You will just have a sprakling image in the end. Just take a piece of watercolor paper, add few drops of mists into the plastic palette, take brush and paint. You can mix colors to get right shades. I draw a face on my piece of watercolor paper. I wanted to add contours too so I took black indian ink, pen nib and just sketch the lines. Remember to let the ink dry before You use Your mists. Indian ink is waterproof after it's dry. If You don't have indian ink and a pen nib, You can also use some water proof marker.
4. Twórz barwne gesso i pastę strukturalną.
Create colorful gesso or texture paste.
Możesz mieszać swoje mgiełki z gesso lub pastą strukturalną żeby uzyskać nowe kolory mediów dających przestrzenne rezultaty. Gesso ciężej jest zabarwić i dodanie mgiełki wybarwi je na delikatnie pastelowy kolor. Nie możecie też przesadzić z ilością dodanego płynu, bo gesso zrobi się zbyt rzadkie. Dużo łatwiej jest zabarwić pastę strukturalną ale nadal musicie pamiętać o ograniczeniu ilości dodanego płynu, zwłaszcza jeżeli zamierzacie nakładać pastę przez szablon. Ja użyłam lekko brązowego gesso na czerwonej stronie i zabarwionej na szaro pasty strukturalnej na niebieskiej stronie. U obu przypadkach użyłam mgiełek do stworzenia nowych kolorów. W przypadku gesso nie byłam zadowolona z efektu więc prysnęłam jeszcze mgiełką na mokre gesso.
You can mix Your mists with gesso or texture paste to create new colors of dimensional mediums. Gesso is the one that is harder to dye with mists and the shades as really pastel after mixing it all together. But texture paste is much more easier to add color. But remember that if You want to use Your texture paste through the stencil, You can't add to much liquid. I used light brown gesso on the red side and grey texture paste on the right side. They were both dyed with mists. I wasn't satisfied of the shade of my brown gesso so I decided to add more color by spraying with with the mist on the page.
You can mix Your mists with gesso or texture paste to create new colors of dimensional mediums. Gesso is the one that is harder to dye with mists and the shades as really pastel after mixing it all together. But texture paste is much more easier to add color. But remember that if You want to use Your texture paste through the stencil, You can't add to much liquid. I used light brown gesso on the red side and grey texture paste on the right side. They were both dyed with mists. I wasn't satisfied of the shade of my brown gesso so I decided to add more color by spraying with with the mist on the page.
5. Pisz nimi.
Write with them.
Używaliśmy już naszych mgiełek jako farb ale możecie ich użyć również jak tuszy, do pisania. Zamoczcie w mgiełce stalówkę albo pędzel i zostańcie kaligrafami. Ja użyłam szarej mgiełki, żeby napisać kilka słów na mojej czerwonej stronie. Pisanie na stronie zagruntowanej gesso jest trudniejsze, gdyż gesso sprawia, że mgiełka po wyschnięciu jest prawie niewidoczna. Najlepiej jest więc pisać na papierze niezabezpieczonym gesso. Moja niebieska strona wydawała mi się trochę bez wyrazu więc podkreśliłam ptaki obrysowując je czarnym tuszem i napisałam nim kilka słów. Tusz kreślarki nie blaknie na powierzchniach pokrytych gesso. Nadal jest intensywnie czarny, błyszczący i wodoodporny.
We used our mists as paints but You can also ise them as inks. Just take pen nib or a brush and write with them on Your pages. I used grey mist to write few words on my red page. Writing on gesso is more difficult because mist dry very light. So I reccomend You to write on plain paper. I also wanted to highlight the birds on my blue page so I outlined them with indian ink and wrote few words too. Indian ink looks good on the pages covered with gesso. It's still black, shiny and water proof.
We used our mists as paints but You can also ise them as inks. Just take pen nib or a brush and write with them on Your pages. I used grey mist to write few words on my red page. Writing on gesso is more difficult because mist dry very light. So I reccomend You to write on plain paper. I also wanted to highlight the birds on my blue page so I outlined them with indian ink and wrote few words too. Indian ink looks good on the pages covered with gesso. It's still black, shiny and water proof.
6. Użyj słomki
Use straw.
Zróbcie sobie narzędzie ze słomki. Mediowanie ze słomką może dać na prawdę fajne rezultaty. Możecie nabrać trochę mgiełki do słomki i wypuścić ją w postaci dużej kropli w większej wysokości. Uzyskacie fajnego kleksa w kształcie ameby :) Możecie też przy pomocy słomki rozdmuchać kroplę płynu tworząc bardzo ciekawe zacieki. Dmuchanie przez słomkę próbowałam zastosować na mojej niebieskiej stronie ale papier był już zbyt pofalowany przez co nie udało mi się uzyskać efektu, o jaki mi chodziło. Najlepiej ta technika sprawdzi się na dużych powierzchniach papieru, na przykład na bazie do LO.
Straw is a very fun to use tool. You can just create a big blob by dipping the straw in the mist (be sure You have few drops on mist on the tip) and just blow through the straw from a high distanse (by high I mean something about 15 inches). You should achieve nice, big stain. When it's still wet You can use clean straw and just blow from the proximity to create extra spaletters around Your blob. I tried this technique on my blue page but it was waved and the blob didn't come so nice.
Straw is a very fun to use tool. You can just create a big blob by dipping the straw in the mist (be sure You have few drops on mist on the tip) and just blow through the straw from a high distanse (by high I mean something about 15 inches). You should achieve nice, big stain. When it's still wet You can use clean straw and just blow from the proximity to create extra spaletters around Your blob. I tried this technique on my blue page but it was waved and the blob didn't come so nice.
7. Użyj spryskiacza.
Use the mister.
Use the mister.
Jeśli lubicie taki bałaganiarski i nie do końca przewidywalny efekty, możecie go najłatwiej i najszybciej osiągnąć odkręcając mgiełkę i chlapiąc prosto z rurki. Ostrzegam Was, że nad tym procesem nie będziecie mieć zbyt dużej kontroli więc jeśli lubicie gładkie i idealne strony - nie idźcie tą drogą :) A jeśli kusi Was chlapanie na layoucie lub innym projekcie ze zdjęciem, nie zapomnijcie osłonić fotki kawałkiem papieru. Chyba, ze chcecie dodać postaciom kilka kolorowych piegów ;)
If You like this messy look the easiest way to get the splatters is just to open the bottle and use the mister's tube to splash on Your page. You don't have much control with this process so if You are a person than do not like suprises on their pages - don't walk this path. And If You are splashing on the pages with pictures - don't forget to cover them with some paper scraps befor You start making a creative mess.
If You like this messy look the easiest way to get the splatters is just to open the bottle and use the mister's tube to splash on Your page. You don't have much control with this process so if You are a person than do not like suprises on their pages - don't walk this path. And If You are splashing on the pages with pictures - don't forget to cover them with some paper scraps befor You start making a creative mess.
8. Farbuj tkaniny.
Dye the fabric.
Dye the fabric.
Mgiełki są świetnym narzędziem do farbowania tkanin. Nie mówię tu o Waszym podkoszulku, bo nie wiem jak mgiełki sprawują się w praniu ;). Weźcie jednak kawałek bawełnianej tkaniny, spryskajcie mgiełką i dodajcie do swojego projektu. Możecie go przyszyć lub przypiąć spinaczem. Doda to Waszym pracom dodatkowy wymiar i ciekawą teksturę. Możecie również zafarbować gazę i również dorzucić ją do projektu.
Mists are great with dying the fabric. I am not talking about Your T shirt because I am not sure how it will works in the washing mashine. But take a piece of the fabric, spray it and add it to Your project. Sew it to the page or use stapler. It will add a lot of dimension and texture to Your page. You can also dye a gauze and use it on Your project.
Mists are great with dying the fabric. I am not talking about Your T shirt because I am not sure how it will works in the washing mashine. But take a piece of the fabric, spray it and add it to Your project. Sew it to the page or use stapler. It will add a lot of dimension and texture to Your page. You can also dye a gauze and use it on Your project.
9. Używaj produktów dedykowanych.
Use dedicated products.
Use dedicated products.
Niektóre firmy stworzyły specjalne linie produktów współpracujące z mgiełkami. Możecie znaleźć papiery pokryte specjalnymi wypukłymi wzorami, które są odporne na kolorowanie. Możecie również kupić elementy z materiału z naniesionymi na nie mgiełkoodpornymi wzorami. Widziałam również specjalne ramki, tagi i efemery - wszystkie stworzone z myślą o kolorowaniu ich mgiełkami. Na pewno wiele z was posiada w swoich zbiorach różne drewniane elementy - one również świetnie przyjmują kolor. Do stworzenia mojej niebieskiej strony użyłam specjalnych materiałowych elementów od Primy. Spryskałam je mgiełką, przetarłam nawilżaną chusteczką, żeby uwydatnić wzór i przyszyłam do strony spinaczem. Nakleiłam również kilka pasków materiału używając gel medium, któe świetnie współpracuje z mgiełkami. Pomimo, że wysycha na błyszcząco (moje gel medium na wykończenie gloss) nie jest mgiełkoodporne więc można pokolorować pokryte nim powierzchnie.
Some companies created special lines to go with mists. You can buy papers that are partialy covered with mist proof pattern. You can also buy fabric elements with some white printing on them. I also saw frames and other elements created for misting. You can also use wood veneers with Your mists. I decided to use some fabric shapes from one of the old Prima collections. I sprayed them with mist and attached them with stapler. I also glued few stips of fabric using gel medium. Gel medium is working really well with mists. It's not mist proof so You can color the surface covered with gel medium.
Some companies created special lines to go with mists. You can buy papers that are partialy covered with mist proof pattern. You can also buy fabric elements with some white printing on them. I also saw frames and other elements created for misting. You can also use wood veneers with Your mists. I decided to use some fabric shapes from one of the old Prima collections. I sprayed them with mist and attached them with stapler. I also glued few stips of fabric using gel medium. Gel medium is working really well with mists. It's not mist proof so You can color the surface covered with gel medium.
10. Odkoloruj to.
Take out some color.
Take out some color.
Ta technika może być stosowana jedynie na powierzchniach pokrytych na początku gesso. Popryskaj stronę wodą w kilku miejscach, przyłóż czysty papierowy ręcznik, żeby zabsorbować wodę wraz z częścią pigmentu. Jest to bardzo prosta technika a może dać na prawdę ciekawe efekty. Poniżej zdjęcie mojej niebieskiej strony "po". Jaśniejsze plami zostały stworzone przy pomocy tej techniki.
This technique can be used on surfaces that were covered with gesso. Just sprinkle the page with water of, like me, with a sparkling colorless mist, take a paper towel and absord the water / mist with some of colored background. Really simple and You can get some nice effects. The picture below is the picture "after" so the lighter spots were created with this technique.
This technique can be used on surfaces that were covered with gesso. Just sprinkle the page with water of, like me, with a sparkling colorless mist, take a paper towel and absord the water / mist with some of colored background. Really simple and You can get some nice effects. The picture below is the picture "after" so the lighter spots were created with this technique.
Pokazałam Was 10 różnych sposobów użycia mgiełek ale to i tak nie jest wszystko. Na pewno znajdziecie jeszcze sporo fajnych i ciekawych technik. Możecie na przykład wziąć kawałek folii, pochlapać ją mgiełką i "stemplować" nią. To technika "opakowaniowa" (ciężko znaleźć dobre tłumaczenie z języka angielskiego). Możecie stworzyć własne mgiełkoodporne papiery przy pomocy stempli i przezroczystego pudru do embossingu. A to tylko przykłady. Gorąco zachęcam Was do eksperymentowania a art żurnal to miejsce do takich eksperymentów idealne. Nie zawsze stworzycie strony idealne ale pamiętajcie, że wielu wspaniałych odkryć dokonano przypadkiem ;) I przede wszystkim - DOBRZE SIĘ BAWCIE.
I showed You 10 ways to use Your mists but it's not all. There are more fun techniques. You can use piece of foil, add few drops of mists on it and just stamp with that. It's called "packaging technique". You can use Your embossing powders and stamps to create mist proof papers. Those are just examples. I encourage You to experiment. Art journals are just perfect for that. You don't have to always get spectacular effects. Remember than many great discoveries were made by accident :) And most of all - HAVE FUN.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz